A koronavírus hatásai az ingatlanközvetítőkre külföldön is egyértelműen érzékelhetők, nemcsak itthon. De vajon milyen változtatásokra készülhetnek az ingatlanközvetítők a munkájukra nézve Magyarországon? Lehet, hogy hasonlóakra, mint egy kérdőíves mérés szerint Kanadában? A megfontolandó válaszokat egy olyan piacról kapjuk, ahol sokkal régebb óta működnek ingatlanközvetítők az ügyfelek részéről egészén más megítélés mellett.
A kutatás egy frissen készült kérdőíves mérés alapján készült 639 válasz értékelésével, amelyet két együttműködő cég készített. Egyikük a Kanadában működő egyik legelterjedtebb ingatlanhirdető portál, a REW a Magyarországon leglátogatottabb oldalhoz hasonló szerepet betöltő weboldal. Másikuk a RealtyNinja egy 10 éve működő marketinges vállalkozás, amely ingatlanközvetítő ügyfelei számára webfejlesztési tudás nélkül használható, korszerű internetes megjelenési lehetőséget kínáló szolgáltató.
Pár évvel ezelőtt volt szerencsém 3 hónapot Kanada nyugati partján fekvő British Columbia tartományban, Vancouverben és környékén eltölteni sok városnézéssel, néhány hétig tartó önkéntes munkával egybekötve. Az azóta is gyakran emlegetett élményeimről – kevéssel a hazaérkezésem után – korábban itt írtam.
A válaszadók és adataik
Mind a 639 válaszadó az ingatlanszakma szereplőjének mondta magát, 93%-uk a piacon ingatlanügynökként dolgozik. A maradék 7%-on hirdetési ügynökségek és brókerek osztoznak. A kérdőívben a válaszadókra nézve életkori adatok, valamint az ingatlanszakmában eltöltött idő is szerepel. Azt is érdekes látni, hogy a kanadai közvetítők között melyik korosztály van többségben. A felmérés a válaszadók kompetenciájára is következtetni enged. A résztvevők túlnyomó többsége a piac tapasztalt szereplője: 59%-uk már több mint 10 éve a szakmában dolgozik.
Az eredmények 3 csoportba való bontása
1. A veszélyhelyzet piaci hatása
Jelenlegi üzleti hatás
A válaszok 73%-a számolt be a vírus egyértelműen negatív hatásáról a saját üzletében, további 24% negatív fokozattal válaszolt. Néhány ingatlanos nem érzi a hatását, és még pozitív hatásról is érkezett vélemény.
Becslés rövid-távú hatásra és a helyreálláshoz szükséges időre
A kérdőív a többségében hosszú idő óta a szakmában dolgozó ingatlanközvetítőket kérte fel a koronavírus rövid távú hatásainak és a helyreállás idejére szóló becslésre is. Az előrejelzéshez a 2008-ban kezdődött pénzügyi válság tanulsági adhattak alapot, amit a válaszadók nagyobb része a saját bőrén is érzett. 51% szerint 6 hónapig érződnek a koronavírus hatásai az ingatlanközvetítőkre tartó közvetlen hatást, 30 illetve 34% körüli arányuk 6-12 hónap közé teszi a rövid távú hatást és a helyreállás időszakát is.Ezzel szoros összefüggésben az megkérdezettek mondhatni optimisták, ami az idei üzleti sikerességüket illeti. A koronavírus az ingatlanközvetítő szakmára 44%-uk szerint lesz hosszú távon hatással.
2. Várható hatás a napi munkára
Néhány kérdés a közvetítő napi munkájára, az üzletmenet részeire vonatkozott. Valamennyi mozzanatra abszolút negatív várható következményről számoltak be az ügynökök, de eltérő erősséggel. Nem meglepő módon legfőképpen a tranzakciók számában várnak visszaesést.A fenti szempontok közül a felmérés az új vevői és eladási megbízásokat érintő előrejelzés szerepelt. A válaszokban 92% szerint már jelenleg is, de 90% szerint a közeljövőben is visszafogó erőt jelent a járvány. Jó példája ennek, hogy eladó ügyfeleik 40%-a éppen a vírus miatt mondta vissza a megbízást.
3. A járvány kihívásai
A kérdőív utolsó részében a koronavírus ingatlanközvetítőkre váró legfőbb feladatait érintette, hogy miben látják az előttük álló időszak kihívásait. A listát az új megbízások és a meglévő állományra vonatkozó személyes megtekintések, tehát az ügyfelek aktivizálása vezeti. A 10%-ban említett egyéb feladatok között az árak felülvizsgálatát és banki kapcsolattartást soroltak fel.
A túlélés lehetséges eszközei
Számomra talán a legérdekesebb téma az anyagban a krízis túlélését célzó ingatlanközvetítői stratégia, a lehetséges eszközök alkalmazásának feltérképezése. Sajnos igazi újdonsággal, nálunk nem alkalmazott technikával nem találkoztam az összesítésben, de megerősítést kaptam a saját véleményemre nézve. A 10%-os egyéb válaszok ebben az esetben adatbázis frissítést, személyes videó-hirdetések (self-branding) fejlesztését, és e-mailes kapcsolattartást mutattak.
Végezetül a kérdéssor a piac helyreállásának idején használandó tényezők rangsorolását tartalmazta, amely szintén tanulságos eredményt mutat. A közvetítők ebben a sorrendben sorolták fel a sikeresség legfontosabb tényezőit a folytatást illetően:
ügyfélkapcsolatokjó üzleti hírnévügyfelek ajánlásaion-line marketinghagyományos hirdetések
Amint azt a rew is jegyzi, figyelemre méltó az on-line marketing hátra sorolása, de méginkább a hagyományos marketing utolsó helye. A sorban a leghasznosabb eszközökként a megbízhatóság, a személyes ajánlás szerepelnek.
A fentiek szerint a koronavírus hatásai az ingatlanközvetítő szakmára Kanadában sem térnek el a magyarországi kihívásoktól. Közhelyesen hangozhat, de igazán újdonságot sem hoznak. Hosszú távon gondolkodni tudó, a saját megbízhatóságát a legmesszemenőbbekig fontosnak tartó ingatlanos korábban is a hírnevét féltette a legjobban, és a jövőben is ez a fő feladata. Amennyiben ennek a kihívásnak is meg tud felelni, a koronavírus hatásai sem ártanak az üzletére. Kívánom – magam mellett – kollégáimnak is, hogy fontolják meg a kanadai piac eredményeit!
Ingatlan tanácsadó