fbpx

Az adásvételi szerződéshez kötelező az energetikai tanúsítvány miatt kinek kell fizetni? Mikor kell elkészíttetni, ki tudja elkészíteni? Akkor is, ha nincs még vevő a lakásra? Az alábbiakban néhány praktikus tanács olvasható a szükséges anyag gyakorlatáról, hogy kire bízzuk az elkészítését, de főleg a költségét.
A tapasztalatom szerint az a legjobb megoldás, ha rábízzuk az ingatlanközvetítőre. Legyen az ő gondja, intézze el ő!

energetikai tanúsítvány,kinek kell fizetni

2013. eleje óta immár valóban hatályba lépett a kötelezően előírt energetikai tanúsítványról szóló 176/2008 (VI.30.) Kormányrendelet. Az új ingatlanok építtetői, és a használt ingatlanok tulajdonosai számára az ingatlanok ellenérték fejében történő átruházása vagy 1 évet meghaladó időtartamú bérbeadása esetén legkésőbb az erről szóló szerződés megkötésével egyidejűleg a jogszabály által előírt tanúsítványt adják át a vevőnek vagy mutassák be a bérlőnek.
Amíg 2012-ben jogkövetkezmény nélkül meg lehetett spórolni a tanúsítvány elkészítését, 2013-tól úgy kell igazolni a vizsgálat elkészültét. Ennek módja, hogy a szerződésben szerepeltetni kell annak HET-iktatószámát.

Mikor kell a kötelező energetikai tanúsítvány

Fontos tudni, hogy a tanúsítvány sokáig, 10 évig érvényes. Sok ingatlantulajdonos nem szereti idő előtt költségbe verni magát. Különösen, mielőtt biztos vevő nem érkezik, és a végleges megállapodás meg nem születik. A többség így is tesz, egyet is lehet velük érteni. Ez az anyag egyébként is csak a szerződéskötéskor kell, a HET-azonosítóját csak a szerződésbe kell beírni. Aki azonban szeretné magát a piacon megkülönböztetni, az előre elkészítteti. Miért? Milyen előnyt jelenthet?

  1. Már az ingatlanhirdetésekben is van lehetőség feltünteni az anyag kétbetűs jelét, azaz a minősítés eredményét. Lehet például DD. Az eladó ingatlan így más ajánlattal ezen szempont alapján is összehasonlíthatóvá válik. A minősítésre nem puszta bemondással lehet hivatkozni. Papírral igazolhatók az előnyös tulajdonságok, mint például a kedvező rezsiköltség a jó hőszigetelés miatt. Lehetséges, hogy a vásárlók a szubjektív szempontjaik alapján nem tudnak dönteni, mert több ingatlan hasonlít egymásra. Ekkor maradhat az objektív szempont, a későbbi rezsiköltség mértéke, amely a tanúsítvány szerint lehet egyik helyen alacsonyabb, máshol magasabb.
  2. A tanúsítvány részét képező korszerűsítési javaslat segítségül szolgál a következő tulajdonos számára. Igazolja a már elvégzett felújítások hatásait, támpontokat ad a mégjobb minősítés érdekében a további munkálatok elvégzésére. Ilyen lehet a nyílászárók cseréje, homlokzati szigetelés.

Energetikai tanúsítvány, kinek kell fizetni – eladó vagy vevő

A kialakult gyakorlat szerint a tanúsítvány elkészíttetését a tulajdonos szokta vállalni. Ahogy a vevőre a hagyomány szerint az ügyvéd költsége vonatkozik, úgy az energetikai tanúsítvány a tulajdonos dolga. A vevő szokta ugyan hazavinni, a 10 évre szóló érvényességét is ő élvezi, minden bizonnyal felhasználni is ő fogja a későbbiekben. Ha jobban belegondolunk, összességében a vevő érdekköre is lehetne. Akkor ki fizeti?
Nemigen érdemes tehát csodálkozni, ha emiatt kérdések merülnek fel egy tulajdonosban, hogy miért ő rendezi a tanúsítvány költégét. Hogyan hidalható át a legkerekebb módon a probléma? A legjobb megoldás az lehet, ha a tulajdonos megbízottja, az ingatlanközvetítő vállalja. Így tudjuk ugyebár a legfrappánsabb módon a kihúzni probléma méregfogát! Komplett szolgáltatása keretében egyébként is ő készíti elő az okiratszerkesztő ügyvéd számára a majdani írásos megállapodásban szereplő adatokat. Kézenfekvő a részéről a tanúsítvány elintézése is. A tulajdonosnak csak eggyel több, számára felesleges feladatot jelentene, intézze csak a közvetítő.
És tehát ki fizeti? Fizesse az ingatlanos! Jó lesz így mindenkinek? 🙂

Hogyan készül az energetikai tanúsítvány

Én régóta bejáratott szakember segítségét szoktam igénybe venni a tanúsítvány elkészítésére, aki rövid határidővel dolgozik. Emellett az indokolja a vele való közös munkát, hogy minden esetben személyesen, alaposan felméri az ingatlant. Ingatlantípus függvényében nagyjából 30-60 percnyi időt vesz igénybe, amíg a helyszínen zavarunk. Leméri a szükséges paramétereket, fényképeket készít. A korábban készített méretarányos alaprajzot felhasználva az anyagot szoftver készíti. Kollégáival a tanúsítványra használatos szoftverbe első kézből származó adatokat táplál, ezáltal az anyag a legpontosabb eredményt fogja mutatni. Nincs persze benne semmi ördöngősség, egyszerű a folyamat, amin sajnos át kell esni.

Ki fizeti energetikai tanusítványt

Kérjen tanácsot ingatlanközvetítőtől a megbízható, minden részletre kiterjedő értékesítés érdekében! A tanúsítvány elkészítése miatt Pánczél Ferenc barátomat fogom javasolni, gyorsasága és pontossága miatt mindig az ő segítségét veszem igénybe. Minden esetben alapos, minden alkalommal személyes felmérését végez, hogy ne maradjon ki egyetlen részlet sem a szükséges és pontos adatok közül. Higgye el, jó kezekbe kerül, tegyen próbára bennünket!
Lakáskeresés vagy eladás esetén további hasznos tanácsokért, a felmerülő további költségekről, a piacon méltányos ügyvédi díjról, hogy azt melyik félnek áll érdekében fizetni, itt olvashat segítséget.
Felmerülő kérdéseivel forduljon hozzám bizalommal!

Energetikai tanúsítvány kinek kell fizetni