Hogyan történik a használt lakás vásárlás menete, milyen folyamaton kell átesnünk vásárlás közben, és melyek a legfontosabb lépések? Milyen hibákat követhet el a jóhiszemű vásárló?
Mielőtt a vásárlás menete kezdetét venné, minden érdeklődő számtalan lakáshirdetést megnéz, a szimpatikusnak tűnő lakásokat személyesen is felkeresi, megnézi. Remélhetőleg már ismeri a lehetséges buktatókat, amelyekre fel is van készülve. A nézelődés, az előzetes válogatás részét ebben a bejegyzésben nem fogom érinteni, hanem a megvásárlás lépéseivel foglalkozom. Roppant fontos pedig a keresés folyamata, nem győzöm eléggé hangsúlyozni, hogy a nem változtatható adatokra és tulajdonságokra kell leginkább figyelni.
Érdemes eközben néhány praktikus paraméterre is rákérdezni, miközben megnézünk egy lakást. Az egyszerűség kedvéért listában gyűjtöttem össze őket, amelyek az ingatlan alapvető adataira vonatkoznak:
Hogy végre a használt lakás vásárlás menete kezdetét vehesse, legelső lépésben a helyrajzi szám ismerete lesz szükséges. Talán éppen ebben tér el leginkább egy újépítésű lakás vásárlásától, amelyről itt olvashat. Mint minden ingatlan alapadata, a helyrajzi szám bárki számára hozzáférhető, nyilvános adat. Akár a tulajdonos nélkül is ki lehet keresni illetve következtetni, leggyorsabban mégis az eladó fogja megadni. Ügyfélkapus azonosítóval mindenki hozzáférhet a földhivatal online adatbázisához, így lekérheti a tulajdoni lapot. Ehelyett – mint a legelső lépés – mégis az a javaslatom, hogy továbbítsuk az ügyvédünk felé, aki az adásvételi szerződést fogja szerkeszteni. A helyrajzi szám alapján letöltött tulajdoni lap az ingatlan minden előzetes paraméteréről árulkodik, tehát ezzel az információval sok későbbi meglepetés megelőzhető, megelőzendő az ügyvéd segítségével.
Ha megszületett az elhatározás a vásárlásról, következhet az írásos megállapodás előkészítése. Ettől a ponttól az ügyvéd veszi át a vezető szerepet, az ő útmutatásai szerint halad tovább a folyamat. A szokás szerint a vevő választja az ügyvédet, akinek a költségét is ő viseli. Segítségként erről is írtam. Minden a fenti listában szereplő alapadatot gondosan ellenőriznie kell a jogászunknak, addig nem folytatódik a használt lakás vásárlás menete. Ezután mindig további adatokat is kér, amelyek mind-mind szerepelni fognak az adásvételt alátámasztó írásos szerződésben. Az eladóval még egyeztetnünk kell a fizetési ütemezés részleteit, és a birtokba adás, avagy az utolsó vételár-rész legkésőbbi időpontját. Külön figyelmet kell fordítani az esetleges terhekre, elővásárlási, haszonélvezeti vagy egyéb jog kezelésére. Ugyanígy egy érvényben lévő banki jelzálogjog törlésének módjára, mivel minden vásárló per-, teher és igénymentesen kíván vásárolni.
Szintén fontos információt kérni a közműszolgáltatások, a közös költség aktuális egyenlegéről, remélhetőleg nincs elmaradása az eladónak. Érdemes felvenni a kapcsolatot a közös képviselővel, aki a társasház anyagi helyzetéről, már elvégzett és a későbbiekben tervezett műszaki felújítások miatt. Ugyanitt kerülhetnek szóba az ingatlan úgynevezett rejtett hibái is. ha röviden is, de minden szerződés említést tesz adásvétel tárgyának értékét csökkentő vagy használatát befolyásoló rejtett hibáiról. Ezek éppen amiatt rejtettek, mert nem tud róluk az eladó, aki erről szavatolja is a vevőt. Utólag ugyebár nagyon nehéz lehet azt megfejteni, hogy ki-ki miről tudott vagy mit felejtett el. A legtöbb esetben semmi gond nem szokott adódni, nem csal a jóhiszemű vásárlók megérzése. Egy építőiparban jártas szakember azonban könnyen észrevehet fontos részleteket. Főleg persze családi házak vagy régebbi épületekben való lakásvásárlás előtt érdemes segítséget, felmérést szervezni, jobb elkerülni a későbbi félreértéseket.
Ha a vásárláshoz hitelt igényelnénk, ahogy arról itt írtam, illetve állami lakásvásárlási támogatást szeretnénk igénybe venni, mindenképpen ajánlott még az aláírás előtt alaposan informálódni. Egyrészt természetesen azért, hogy biztosan hozzájussunk a banki vagy az állami támogatás összegéhez, másrészt – mivel ezek a fizetési ütemezés részét képezik – mert a szerződésben is kötelező őket rögzíteni. Az elbírálás miatt nagyjából 2-3 hónap időtartamot vehet igénybe a teljes kifizetés, utána érdemes a költözést tervezni. Elmondható tehát, hogy a használt lakás vásárlás menete főként az előkészületek szintjén összetett folyamat.
Kivételes esetnek számít, ha a vásárláshoz olyan állami támogatást vesz a vevő igénybe, amelyet úgymond az előző ingatlanról hoz magával. Annyiban speciális ilyenkor a helyzet, hogy ezt az ügyfél csak saját tulajdonú ingatlanra terhelheti át. Azzal a megoldással teheti ezt meg vásárlóként, hogy – különleges kikötések alapján – az eladó még a teljes kifizetés előtt előre lemond a tulajdonjogáról.
A részletek pontosítása után az ügyvéd szerződéstervezetet készít, a felmerülő észrevételek alapján azt pár helyen, ha kell módosítja, majd megtörténhet az adásvételi szerződés aláírása. Minden korábbi előkészület tét nélkül zajlott, innentől válik élessé a vásárlás. A vírushelyzet miatt arra is született már megoldás, hogy nem feltétlenül szükséges a feleknek személyesen találkozniuk, illetve az ügyvéd előtt egyidőben sem kell mindenképpen megjelenniük. Talán furcsán hangozhat, de távolból történő azonosítás, bárhonnan bejelentkezve internetes kapcsolat segítségével is lehetőség van szerződést kötni és ingatlant vásárolni. Semmiképp nem érdemes tehát ettől megijedni, hiszen a jogi felelősséget ezesetben is viseli és vállalja az okiratszerkesztő ügyvéd, és a földhivatal is fel van már erre a módszerre készülve. Fontos adat a szerződés aláírása után, hogy a folyamat csak egy másik okiratban foglaltak szerint, a felek közös akaratával fordítható vissza. A legtöbb esetben nem is fordul elő a visszaút.
Egy használt lakás vásárlás menete kézenfekvő szereplők együttműködése lehet, de előfordulhat néhány különleges résztvevő is. A vevők és eladók mellett mindig szükségszerű egy ügyvéd aktív közreműködése is, amelynek magyarázatáról itt írtam korábban. Általános esetben ezek a szereplők fognak csak találkozni, remélhetőleg személyesen. Ha a szereplők közül valaki meghatalmazottja által tenne aláírást, közvetett módon szereplővé válik a meghatalmazás okirat-szerkesztője is, és persze maga a meghatalmazott. Kivételes adásvételkor kikerülhetetlen szerepet játszhat a gyámhatóság vagy egyéb hivatal, hiszen a jóváhagyása nélkül az vétel meghiúsulhat.
Jogi értelemben véve akkor ér véget egy ingatlan adásvétel, amikor a földhivatal bejegyzi a vásárló tulajdonjogát és az egyszerűsített tulajdoni lap másolatát a feleknek megküldte. Praktikus módon az ingatlan átvétele jelenti az ügylet lezártát, amelyet egy közösen, tanúk által is aláírt jegyzőkönyv által szokás rögzíteni. Ez a legmegfelelőbb eszköz a vásárló kezében, hogy akár az előző tulajdonos nélkül is átírathassa a mérőórákat a nevére, hogy új szolgáltatási szerződéseket kössön. Ezt követően nincs más hátra, mint talán a legjobb rész, a költözés. Könnyűnek ugyan biztos nem lesz könnyű, de annál vidámabb.Azt kívánom a kedves olvasónak, hogy a lehető legzökkenőmentesebben hajthassa végre a használt lakás vásárlásának menetét, és a költözésben is, családjával az új otthona használatában is sok-sok öröme, sok boldog és elégedett éve legyen!
Ingatlan tanácsadó
Megéri most lakást venni? Idén vagy inkább jövőre? A szinte mindig változó ingatlanpiacon sokan teszik fel maguknak a kérdést, hogy mikor járnak jól, vajon meddig várjanak?