Albérleti díj koronavírus idején
Albérleti díj koronavírus idején, avagy a veszélyhelyzet a bérlőket, így a bérbeadókat sem kíméli. Mennyivel lehet kevesebb a bérleti díj, és egyáltalán miért enyhíthetné a tulajdonos a szerződésbe foglalt díjat?
Ingatlanközvetítő és home office – hogyan férhet össze a két intézmény? Mennyire digitalizálható a lakáskeresés? Mit kell benne mindenképpen személyesen intézni? A keresés még igen, de a választás nem nélkülözheti a személyes közreműködést, vele együtt az ingatlanközvetítő ügyintézését is.
A koronavírus megjelenésével a leggyakrabban hallható tanács, hogy lehetőség szerint maradj otthon. Sok foglalkozás valóban végezhető otthonról, mindenki azonban nem tudja megoldani. A legtöbben közülük bennünket többieket, a közösséget szolgálják vele, nagy köszönettel is tartozunk nekik! Nem pusztán most, a veszély elmúltával később is.Az otthon maradni vagy szünetelni kényszerülő több iparág esetében már nagyban érezhető a visszaesés, vagy a lehetséges átrendeződés. Az éttermek kiszállítással próbálnak alkalmazkodni, de turista nélkül bezárni kénytelenek szállodák, hazaküldve az alkalmazottakat. Hogy rövid távon a lakáspiacra milyen hatásai lehetek a veszélyhelyzetnek , arról ezen a linken gondolkoztam.
Napjainkban a lakáskeresés is egyre inkább az internetre költözött. A piac folyamatos változása miatt már jó 10 éve alig találunk kézbe vehető, papíron olvasható fórumot, ahol ajánlatok között lehet keresni. Az internetes oldalak hatékony használata nagyban segíti is a keresést, mert – ahogy mondani szoktam – már csak a releváns találatok kerülnek képernyőre. Itt írtam korábban keresőportálok összehasonlításáról segítségül a kereséshez, itt pedig a vezető oldal újításáról a témában.A keresés, az ajánlatok közötti válogatás lehetősége manapság már teljesen digitális, a választás azonban korántsem. Valódi válogatás érdekében, hogy meggyőződhessen a lakáskereső egy-egy lakás vagy családi ház tényleges műszaki tulajdonságairól rendszerint többszörös személyes megtekintést igényel. Lehet ugyan korszerű 3D-s bejárást, lakásbemutató videót készíteni, de egyik módszer sem tudja helyettesíteni a szükséges személyes benyomást. Meggyőződésem, hogy egy otthon, egy hosszú távra szóló lakóhely kiválasztását a jövőben sem lehet teljes mértékben digitalizálni. Csupán a keresés lehet digitális, a választás nem.
Ha egy otthon kiválasztása nem lehet digitális, úgy az ingatlanközvetítő sem dolgozhat teljesen „home office” formában. Ingatlanközvetítés otthonról nem is kivitelezhető, még a megváltozott helyzetben sem. Egyszerűen találkoznunk kell, nem elég a videóparti. :)Nem is kell egyébként a koronavírus okozta veszélyhelyzetre hivatkozni, amikor ingatlanközvetítő és home office témában elmélkedünk: a 2008-2009-ben zajlott válság óta Szegeden is több ingatlanközvetítő otthonról dolgozik. Amikor pedig személyes találkozóra kerül a sor, vagy az eladó ingatlan helyszínét, vagy az ügyvédi irodát, esetleg egy kávézót kénytelen megjelölni, mivel saját irodát többen nem tartanak fenn. Megtalálni őket már csak az interneten lehet.
A magam részéről mindig mondom, hogy az ingatlanközvetítő vállalkozás a sikerdíjas jellege miatt (is) speciális tevékenység, de abban is biztos vagyok, hogy méltó színvonal kell tartozzon hozzá. Amint elmúlik a vírusveszély, nagy örömmel invitálom ügyfeleimet a belváros közelében lévő irodámba, hogy zavartalanul tárgyalhassunk akár csak előzetes tájékozódásképpen, akár vevő és eladó közvetlenül. Az én olvasatomban tehát ingatlanközvetítő és home office intézmények nem működnek együtt. Meg kell várnunk a válság végét, amikor remélhetőleg gyorsan visszarendeződik a piac. Várom is nagyon, mert komoly terveim vannak az idei évre.
Ingatlan tanácsadó
Albérleti díj koronavírus idején, avagy a veszélyhelyzet a bérlőket, így a bérbeadókat sem kíméli. Mennyivel lehet kevesebb a bérleti díj, és egyáltalán miért enyhíthetné a tulajdonos a szerződésbe foglalt díjat?
Mit csinál egy ingatlanos karanténban? Hogy dolgozik, ha sehova nem megy, mit csinál, mégis hogyan teszi a dolgát egy ingatlanközvetítő koronavírus közben az ügyfelei érdekében?