Mindig ez a dal jut eszembe arról az ügyfélről, aki a megvásárolt, kifizetett lakása kádján repedést talált, noha előtte 1 héttel az eladó gyerekei még ott fürödtek. Az ingatlan vásárlás utáni reklamáció tipikus esete…

Hogyan kerülhető el az ingatlan vásárlás utáni reklamáció?

A közelmúltban egy hétvégét Szarvas mellett, vízparton töltöttem. Horgászni voltunk teljes nyugalomban.

Én nagyjából 25 éve horgásztam utoljára, azóta alig-alig volt bot a kezemben. Elsősorban a vízpart, a friss levegő, a régen látott haverok miatt mentem. Biztos voltam abban is, hogy a legjobban egy ilyen helyen lehet kikapcsolódni. Délben érkeztünk meg a partra, attól kezdve nem is tudtam, mikor mennyi lehet az idő. De ahányszor eszembe jutott az órára ránézni, egyrészt inkább rá sem néztem, másrészt feltűnt, mennyire jó helyen is vagyok, hogy szinte elveszett az időérzékem! Kellett is a kikapcsolódás.

Vásárlás utáni probléma

ingatlan vásárlás utáni reklamáció

Az utazás előtti napokban el kellett varrni egy kényes probléma szálait: egy kedves vevő amiatt panaszkodott, hogy a pár héttel korábban megvásárolt, azóta már kifizetett lakás műszaki állapota számára nem kielégítő. Történt mindez két héttel az ingatlan birtokba vétele és kétszeri megtekintése után.

Az jutott eszembe, hogy mennyire lehet ritka a hasonló eset? Az én gyakorlatomban még nem fordult elő. Ha jól meggondolom, erre mindig is komoly esély volt. Általában ugyanis az érdeklődő megérkezik a lakásba, az ingatlanközvetítő körbevezeti, bemutatja az ingatlant. Az ügyfél – gondolja ő – alaposan körülnéz a lakásban. Nézi. Körbemegy a szobákban, kimegy az erkélyre, kinéz az ablakon, ezt mind megteszi.

Reklamáció előtt nézi, de nem látja

Azonban sokkal több az, amit nem tesz meg: nem nyitja ki az ablakokat, a csapokat, nem próbál ki semmit. Teljesen természetes módon nyári időszakban sosem nem indítjuk be a fűtést, nem próbáljuk ki a kazánt, a radiátorokat. Nem nézik végig a szigeteléseket, nem mérik fel a szaniterek állapotát, pedig erre mind-mind lehetőség nyílik. A legritkább esetben hívunk szakembert, hogy felmérje mindazt, amihez a vevők nem értenek. Ha mégis baj van, akkor van a baj. Az adásvételi szerződés szerint a megtekintett állapot a mérvadó, utólag nincs lehetőség reklamálni. Ezt mondja a jog, így kénytelen nyilatkozni az okiratszerkesztő ügyvéd is.
A szálak végül kisimultak, a kedélyek lenyugodtak, a tanulság az ügyben a körültekintés szükségessége.

Elkerülhető a vásárlás utáni reklamáció?

Ne jussunk el a vásárlás utáni problémáig! Nem csodaszer, nincs rá biztosíték, csak egy ötlet: én a megelőzésre törekszem. Megbízottként az a javaslatom, hogy minden lehetséges részletről beszéljünk a vevőjelöltünkkel. Meséljük el a korábbi munkálatok előzményeit, a javítás módját és eredményét. Akár a munkát végző mester nevével együtt. Nemrégiben a hirdetésben is így fogalmaztam: “Mint minden használt lakás esetében, 1-2 pici javítás után költözhető az ingatlan“.
Emellett átadáskor, a mérőórák közös leolvasásával egyidőben készítsünk jegyzőkönyvet. További tanácsokért keressen bizalommal!

“Vágjál lyukat a kádba!” (Intim Torna Illegál)